Nawigator
📌 YouTube czy Telewizja. Gdzie się reklamować?
📌 Telewizja rok do roku traci
📌 YouTube w liczbach
📌 Sport w najlepszym wydaniu na YouTube
📌 Wady i zalety obu platform
📌 Influencerzy równie znani co Celebryci
📌 Dlaczego warto mierzyć i analizować reklamy?
📌 Reklamuj się na najpopularniejszej platformie wideo
Telewizja przez wiele lat była bezkonkurencyjnym liderem na rynku wydawców reklam. Głównie za sprawą zasięgu i ilości godzin spędzanych przed odbiornikami. Ten trend się jednak zmienia niezwykle szybko i już od kilku lat obserwujemy znaczny wzrost popularności serwisu YouTube, a w tym wzrost popularności jej sieci reklamowej.
Wielu ekspertów i marketingowców zwracało uwagę na to by pamiętać o pokoleniu Z, gdyż Ci w niedługim czasie wejdą na rynek jako niezależni konsumenci i musimy pracować nad tym byśmy mogli do nich dotrzeć i sprzedać nasze produkty tudzież usługi. Cóż jeżeli ktoś o tym zapomniał, to znalazł się aktualnie w bardzo niekomfortowej sytuacji. Dlaczego? Spieszymy z wytłumaczeniem.
Pokolenie Z inaczej nazywane Generacją Z to osoby urodzone po roku 2000. Tak się składa, że obecnie mamy już rok 2020 i wiele osób zapomina, że pomiędzy tymi datami jest aż 20 lat różnicy! Co to nam mówi? Nasi potencjalni odbiorcy z pokolenia Z, na których wejście w rynek mieliśmy się przygotowywać mają już odpowiedni 18, 19 i 20 lat. Mamy zatem do czynienia z aż 3 rocznikami, które weszły w dorosłe życie. Nie zapominajmy jednak, że osoby w wieku 15-17 lat również podejmują samodzielne decyzje zakupowe. Ta grupa wiekowa nie dotyczy jednak wszystkich gałęzi rynku, a przynajmniej nie oficjalnie.
Zadajemy więc wam pytanie.
✔️ Ile osób z pokolenia Z, aktywnie ogląda telewizję?
✔️ Jak skuteczna jest reklama telewizyjna przy pokoleniu Z?
✔️ Dlaczego jeszcze nie reklamujecie swoich produktów/usług na platformie YouTube?
Chcesz wiedzieć, ile będzie kosztowała
Twoja reklama w YouTube?
Dane prezentowane przez KRRIT (pierwszy wykres) jasno pokazują, że udział telewizji publicznej z roku a rok maleje. Nie są to oczywiście dane oglądalnościowe całej telewizji i nie wiemy czy takie dane w ogóle istnieją. Jednak już te informację jasno pokazują, że udział klasycznej telewizji stale maleje i nie lepiej będzie w kolejnych latach.
Warto również zwrócić uwagę na średni czas spędzony przed ekranem. Średni dzienny czas spędzony przed telewizorem to 4h 16 min 4 sek przy 2h 44min 43sek dla YouTube. Należy jednak wziąć pod uwagę, że dane dla TV są danymi za rok 2019, zaś dane YouTube za rok 2018 i z całą pewnością YouTube wiele zyskał w tej materii.
Błędnym przekonaniem byłoby stwierdzenie, że Telewizja mocno wypiera YouTube chociażby ze względu na fakt, że najchętniej oglądanymi wydarzeniami w Telewizji były te sportowe. Co gdyby przenieść ja do internetu? Prostym przykładem jest tutaj Gala Fame MMA, niekoniecznie kojarząca się z prawdziwym sportem, ale jednak ściąga do przeglądarek bardzo dużą rzeszę odbiorców przy pomocy transmisji na swojej stronie PPV.
Udział telewizji publicznej w III kwartale 2005-2019 | Źródło: krrit.gov.pl
Średni czas oglądania TV vs. YouTube | Źródło: wirtualnemedia.pl
1,5 miliarda użytkowników każdego dnia
2h 45min – średnia dzienna oglądalność
2 krotny wzrost reklamujących się firm w 2 lata
Pozostając w obszarach sportu trzeba poruszyć temat Mateusza Borka, który najprawdopodobniej odejdzie z Polsat Sport. Co ważniejsze wraz z Polem, Smokowskim i Stanowskim ruszyli z końcem grudnia 2019 r. ze swoim kanałem YouTube pod nazwą Kanał Sportowy. Dotychczas zgromadzili na nim 155 tys. subskrypcji, a ich materiały zostały wyświetlone łącznie 6 437 687.
Daje to jasne światło, że można tworzyć dobry content sportowy na platformie YouTube i kwestią czasu pozostaje, aż kolejne programy telewizyjne zaczną pojawiać się na wskazanej platformie. Przykładów jest wiele w tym dobrym odbicie dla popularnego Discover może być kanał Naukowy Bełkot prowadzony przez Dawida Myśliwca.
Kwestią czasu pozostaje utworzenie kanału Informacyjnego z wiadomościami LIVE, taką funkcję w końcu udostępnia nam YouTube, a twórcy dobrze znają mechanizmy działania popularnych w studiach telewizyjnych Green Screenów.
Chcesz wiedzieć, ile będzie kosztowała
Twoja reklama w YouTube?
Telewizja z całą pewnością w ciagu najbliższej dekady nie zostanie wyparta przez YouTube czy inne tego typu platformy. Jednak na pewno czuje na sobie oddech rywala, który kawałek po kawałku bierze swoje kawałki tortu i odgrywa coraz większe znaczenie na scenie produkcji wideo.
Wady
☑️ Brak mierzalności
☑️ Droga produkcja i emisja spotów reklamowych
☑️ Niska oglądalność wśród pokolenia Y-Z
☑️ Brak dostępności zawsze i wszędzie
☑️ Utrudniona możliwość dotarcia do grupy docelowej
Zalety
☑️ Wciąż duża oglądalność wśród pokolenia X i starszych
YouTube jest idealnym narzędziem w rękach roztropnych marketingowców, którzy za jego pośrednictwem mogą w prosty i efektywny sposób dotrzeć do osób z pokolenia Y-Z, które bardzo dobrze odnajduje się na wskazanej platformie.
Wady
☑️ Niska oglądalność wśród pokolenia X
☑️ Brak wydarzeń sportowych i informacji na żywo
Zalety
☑️ Stosunkowo niski koszt produkcji i niski koszt emisji reklam
☑️ Pełna mierzalność
☑️ Najwyższa oglądalność wśród pokolenia Y-Z
☑️ Pełna możliwość targetowania po grupie docelowej
☑️ Dostęp do platformy zawsze i wszędzie
☑️ Różne długości spotów (6-16-30+ sek)
☑️ Różnorodność długości materiałów (krótkie 5-15 min i długie 1-x h)
Pokolenia Y-Z spędzają zdecydowanie większość wolnego czasu na platformach social mediowych lub oglądając materiały na platformie YouTube, nie może dziwić więc fakt, że dla pokolenia Z autorytetami są coraz częściej Influencerzy i YouTubowi twórcy. Mają oni większy wpływ na dzisiejszą młodzież aniżeli aktor czy dziennikarz.
Twórców tych wiele firm bierze pod uwagę planując kolejną kampanię swoich produktów lub usług. Istnieje błędne przeświadczenie, że na influencerów stać tylko nieliczne, duże korporacje. Istnieje bowiem wielu nowych twórców, którzy szybko rosną i budują swoją popularność. Z ich usług powinny właśnie korzystać mniejsze firmy i kontraktować ich do swoich kampanii.
Influenc Marketing zaraz obok YouTube Ads jest potężnym narzędziem w rękach sprawnego marketingowca.
Chcesz wiedzieć, ile będzie kosztowała
Twoja reklama w YouTube?
Przy decydowaniu się na reklamę za pośrednictwem stacji telewizyjnej dostajemy jedynie informacje o średniej oglądalności, tematyce i potencjalnych grupach docelowych, które mogą oglądać dany program.
Są to bardzo ogólne informacje, które niewiele nam mówią, a reklamy te wszak kosztują naprawdę duże pieniądze.
Przy kampaniach na platformie YouTube wiemy dużo, dużo więcej. Kampanię możemy emitować o dowolnym wybranym przez nas czasie, na dowolny wybrany kanał czy frazę kluczową. Ponadto dysponujemy możliwością targetowania do konkretnych osób o konkretnych zainteresowaniach i w konkretnej lokalizacji. Co najważniejsze, płacimy za obejrzaną reklamę, a nie za czas antenowy.
W końcu po emisji reklamy następuje czas, w którym należy podsumować kilka informacji takich jak
☑️ ile osób wyświetliło reklamę,
☑️ ile z tych osób odwiedziło naszą stronę czy sklep i w końcu
☑️ ile z tych osób dokonało zakupu produktu lub skontaktowało się z nami w celu uzyskania oferty na nasze usługi.
Jeżeli przedstawicie takie pytania kampanii telewizyjnej to odpowiedzi będą kształtowały się następująco
❌ estymowana liczba oglądalności naszego programu w tym czasie to …..
❌ ciężko stwierdzić / nie wiem / nie mamy takich informacji
❌ jak wyżej, chyba, że wasza kampania posiadała unikatowy kod rabatowy
Jeżeli te same pytania przedstawimy przy kampanii YouTube otrzymamy następujące odpowiedzi:
✔️ reklama wyświetlona została ….. użytkownikom, jej zasięg wyniósł ….., a częstotliwość kliknięć to …..
✔️ na stronę sklepu / firmy przeszło ….. użytkowników,
✔️ zakupu dokonało xx osób, koszyk porzuciło ….. osób / ….. wysłanych wiadomości, ….. klikniętych maili, ….. połączeń telefonicznych
Dodatkowo przy kampanii YouTube otrzymamy wiele więcej interesujących informacji, które pomogą nam ulepszać kampanie oraz zbierać więcej informacji o grupach docelowych.
Na tym prostym przykładzie można gołym okiem dostrzec wielkie minus kampanii telewizyjnej i naprawdę wiele korzyści z kampanii YouTube.
YouTube oferuje nam jednak dużo więcej aniżeli tylko i wyłącznie reklamy w formie wideo, to również
✔️ reklamy displayowe
✔️ reklamy nakładkowe
✔️ karty sponsorowane
Połączenie tych kilku modeli reklamy w jedną kampanię daje naprawdę fascynujące efekty. Warto również wspomnieć o nieszablonowych modelach kierowania takich jak
✔️ kierowanie po zainteresowaniach
✔️ kierowanie na konkretny kanał
✔️ kierowanie po słowach kluczowych
✔️ kierowanie demograficzne i geograficzne
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat samych modeli i technik reklamowania się w YouTube? Tutaj znajdziesz więcej informacji.
Spotkamy by omówić szczegóły.
ul. Mickiewicza 9A, 62-800 Kalisz